Prezenty korporacyjne – czym są i jaka jest ich rola?

Prezenty korporacyjne – czym są i jaka jest ich rola?

Już niedługo wkroczymy w sezon prezentów świątecznych. Firmy powoli przygotowują się do tego okresu – dobrze przygotowany i należycie podkreślony może być sporą szansą na wizerunkową hossę. Wszyscy wiemy, że prezenty korporacyjne są jednym z ważnych elementów reklamy firmy w oczach jej klientów i kontrahentów. Drobne upominki czy gadżety reklamowe są standardem w wielu większych i mniejszych firmach na całym świecie. Jak jest ich rola w promocji przedsiębiorstwa?

Prezenty korporacyjne pełnią kilka istotnych funkcji:

–  są nośnikiem ważnych informacji na temat firmy, np. jej znaku firmowego (logo), hasła reklamowego, danych teleadresowych lub innych dowolnych informacji, ważnych z reklamowego punktu widzenia;

–  budują więź z odbiorcą prezentu – klientem lub kontrahentem, który będąc osobą obdarowaną, odczuwa bliższą więź z firmą lub co więcej, ma poczucie, że powinien się jakoś odwdzięczyć;

–  stanowią swoisty element przypominający o istnieniu danej firmy, nawet gdy relacje biznesowe już ustały, a zawsze można jeszcze do nich wrócić;

–  są zwyczajnie miłym podarunkiem, dzięki któremu odbiorca czuję się doceniony i przyjemnie połechtany, dzięki czemu będzie myślał o firmie w pozytywny, przyjazny sposób.

Jak zatem wykorzystać je w promocji i budowaniu świadomości marki?

Gadżety reklamowe dla obecnych i potencjalnych klientów

Prezenty korporacyjne dla klientów przeważnie mają postać drobnych upominków reklamowych o niewielkiej wartości. Zwykle są to długopisy, notesy, breloki czy inne niewielkie przedmioty codziennego użytku, które obecny lub przyszły klient będzie miał zawsze przy sobie, przez co doskonale zapamięta firmę i chętniej skorzysta z jej usług w przyszłości. Tego typu gadżety to jedna z najbardziej bezpośrednich form promocji przedsiębiorstwa, ponieważ dociera wprost do rąk osoby potencjalnie zainteresowanej usługami firmy.

W przypadku stałych, długoletnich klientów przedsiębiorstwa często stosują specjalny system podarunkowy, który może ograniczać się do upustów czy rabatów, a także prezentów korporacyjnych. Przeważnie są to upominki o wyższej wartości niż wspominane wyżej długopisy. Zdarza się, że są one personalizowane specjalnym nadrukiem czy grawerem, który podkreśla ważny charakter danego klienta.

Prezenty korporacyjne dla partnerów biznesowych i kontrahentów

W ramach budowania pozytywnych relacji w biznesie, wiele firm ma w zwyczaju obdarowywać się wzajemnie upominkami, których rolą jest podkreślenie wzajemnej satysfakcji z owocnej współpracy dwóch podmiotów. Często są to podarunki, będące podziękowaniem za podpisanie zakończonych negocjacji, dobicie targu, zamknięcie ważnego projektu etc. Dobrym zwyczajem jest również obdarowywanie się drobnymi upominkami z okazji ważnych świąt, jak Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Prezenty korporacyjne dla partnerów biznesowych zwykle mają wyższą wartość niż drobne gadżety reklamowe dla klientów. Często są to luksusowe słodycze, kawa czy wysokiej jakości alkohole, pięknie zapakowane wraz z dołączonymi życzeniami czy podziękowaniami.

 Prezenty w biznesie - opakowanie ważniejsze niż zawartość?

Jak przygotować prezenty korporacyjne?

Należy pamiętać, że w biznesie obowiązuje swoisty savoir vivre, którego przestrzeganie gwarantuje zachowanie przyjaznych relacji. Obejmuje on również dawanie oraz przyjmowanie prezentów. Należy pamiętać, że prezent bieznesowy to nie to samo, co upominek osobisty, dlatego wszelkie znamiona prywaty powinny zostać wykluczone. Ofiarowywanie przedmiotów osobistych, niezwiązanych z prowadzonym biznesem nie jest dobrze widziane, a wręcz przeciwnie, jest synonimem złego smaku, a nawet może wywołać posądzenie o chęć przekupstwa czy wręczenia łapówki. Dlatego doborem prezentów korporacyjnych powinny zająć się odpowiednie osoby, które charakteryzuje duże wyczucie w relacjach biznesowych.

Przygotowywaniem prezentów korporacyjnych dla klientów i kontrahentów zwykle zajmują się działy marketingu i PR-u przedsiębiorstw, lecz niekoniecznie. Istnieje wiele firm, które zajmują się profesjonalnym przygotowywaniem i dystrybucją prezentów korporacyjnych zarówno do klientów indywidualnych, jak i innych firm. Taka kompleksowa obsługa polega na wsparciu w doborze rodzaju upominków, przygotowaniu odpowiednich nadruków czy grawerów, pakowaniu, a także dostarczeniu prezentów. Jak przygotować prezenty korporacyjne?

Prezenty korporacyjne są miłym, powszechnie lubianym gestem wobec osób lub podmiotów ważnych dla danego przedsiębiorstwa, a także ważnym narzędziem w budowaniu wzajemnych relacji i promocji firmy.

Czytaj także 10 prezentów od multimilionerów.

O prezentologu Pomysły na prezenty - zobacz

Joanna

Joanna

Z pasją wyszukuje ciekawe tematy, którymi dzieli się z czytelnikami. Uwielbia pisać o dawaniu, ta idea jest jej bliska, ale tematy z nutą bon chic, bon genre to jej ewidentna miłość. Kocha Francję za jej styl, pejzaże i kuchnię prowansalską. Chętnie wpada na francuskie strony i przybliża francuski punkt widzenia. Resetują ją domowe popołudnia i muzyka, a jak rusza w drogę, to tylko rowerem.

  • Janka

    Najgorsze faux pas to wysłać alkohol… Może na najwyższych szczeblach taki prezent jest ok, bo prezesi wielkich firm mogą sobie pozwolić na kupowanie drogiego alkoholu. Moja firma jest mała i sama nie wysyłam takich prezentów. Wolę zainwestować w coś klasycznego, sprawdzonego i przede wszystkim eleganckiego. Takie upominki świadczą o firmie! Co roku zamawiam czekoladki belgijskie w pięknych opakowaniach od Amante i ten pomysł się genialnie sprawdza. Może dlatego że większość moich partnerów to kobiety. Nigdy nie pozostawiają ich bez komentarza, zawsze dostaję telefony z podziękowaniami. Grunt to myśleć tak jakby się było na miejscu obdarowywanego.