O co chodzi w dawaniu prezentów?

Total
0
Shares

Przed nami okres w roku, w którym szczególnie koncentrujemy się wokół dawania prezentów. Św. Mikołaj, potem Boże Narodzenie, a za pasem Dzień Babci i Dziadka a potem Walentynki? Jesteśmy zaabsorbowani szukaniem prezentów dla osób nam bliskich.

Wymiana prezentów to znaczący element świątecznych wakacji , ale czy wiemy co jeszcze kryje się za tym zwyczajem? Jakie psychologiczne benefity może nam przynieść? Obdarowywanie jest uniwersalnym sposobem na okazanie zainteresowania, szacunku, wdzięczności, ale także świadczy o mocnej więzi z innymi.

?Dawanie to kompletny akt ? określenie jakie potrzeby chcemy zaspokoić oraz upewnienie się, że nasz pomysł na prezent pasuje do odbiorcy ? ? komentuje Devin A. Byrd, profesor na Wydziale Nauk Behawioralnych Uniwesytetu w Savannah. ?Szukanie prezentów wiąze się z wzrostem emocji ?.

Lepiej dawać niż przyjmować, dawanie prezentów to także akt altruizmu, rezygnacji z egoizmu, skupieniu się na innych. Kiedy dajemy nie oczekując nic w zamian, polepszamy nasze psychiczne zdrowie.

Wraz z długością życia i rozwojem emocjonalnym, uczymy się altruizmu i tego jak on oddziałuje na jednostki i społeczeństwo? ?tłumaczy Dr Darlene Silvernail, wykładowca psychologii na uniwersytecie w Palm Baeach.?Dając prezenty odczuwamy wewnętrzne korzyści, ale są tego także zewnętrzne benefity?.

Jest coś niezwykle satysfakcjonującego gdy widzimy wyraz twarzy osoby , którą obdarowjemy. Jest to sposób na wyrażenie uczuć, podbudowanie i uznanie kogoś. Wyrażone uczucia zasadniczo zależeć będą do relacji, która łączy osobę obdarowującą z obdarowaną.

Jeśli to relacja przyjacielska, ludzie pozostaną w poczuciu troski, wzajemnej serdeczności. Byrd twierdzi, że jeśli to relacja romantyczna ludzie będą próbować dążyć w stronę ciepłych, sentymentalnych uczuć. Dawanie prezentów będzie odzwierciedlać to w jaki sposób chcemy dotrzeć do danej osoby.

Mówi także, że podarowaniem prezentu dążymy do zredukowania poczucia winy względem tego kogoś.

Nastała era prezentów na odległość, teraz dużo łatwiej zamówić prezent online i wysłać go. Ma to być środek zastępczy za naszą nieobecność przy danej osobie. Czujemy się usatysfakcjonowani kiedy znajdujemy właściwy prezent, kupujemy go i niesie to dla nas poczucie szczęścia.

?Psychologia twierdzi, że jeśli robisz coś pozytywnego, że przyciągasz to , co pozytywne.?Silvernails mówi, że ludzie nie zawsze dają coś, żeby coś otrzymać, ale niejednokrotnie myślimy, że jeśli zrobimy coś dobrego, to coś dobrego nas spotka. To oczekiwanie bardzo często towarzyszy obdarowywaniu.

Można to przypisać na przykład ludziom, którzy dają anonimowo. Ale, myślę, że jest w nas wrodzone pragnienie wzajemności kiedy dajemy. Nie ważny jaki prezent, chcemy być obdarowywani.

Psychologowie nie są jedynymi, którzy rozumieją mentalne i psychologiczne korzyści z dawania. Sezon świąteczny to także żniwa dla marketerów, którzy odwołują się do uczuć konsumentów by sprzedać swoje produkty. Wydaje się, że sezon świąteczny z każdym rokiem zaczyna się coraz wcześniej.

Niezależnie, czy są to reklamy telewizyjne epatujące świąteczną muzyką, strony internetowe, czy bannery reklamowe, konsumenci nie są w stanie w żaden sposób uciec od nich.

?Marketerzy do perfekcji opanowali sztukę kreowania kultury znajdowania i dawania trafionych prezentów?- mówi Byrd. Obserwujemy ogromne oczekiwanie i budowanie otoczki wokół tego ile znaczy mój prezent, który ktoś otrzyma . Sprzedawcy świetnie znają nasze dążenie: kupić coś co wygląda na drogi prezent, a w rzeczywistości najchętniej kupujemy go w promocji.

Prezenty mogą także przynieść negatywne uczucia dla obydwu stron wtedy gdy prezent jest znacznie mniejszej lub znacznie większej wartości niż oczekiwał prezentobiorca.

Może on czuć się rozgoryczony na myśl, że ktoś wydał na niego zbyt mało. Może też czuć się niedoceniony lub oszukany. Choć bywa i tak, że prezent może wyrażać więcej niż tego oczekujemy.

Chociaż dawanie prezentów może stanowić akt odstresowujący i dawać poczucie równowagi, to polowanie na doskonały prezent dla przyjaciół i rodziny może także być źródłem stresu. Koszt prezentów i wysiłek włożony w opakowanie ich może stanowić finansowe obciążenie.

?Ludzie muszą pamiętać, że zawsze istnieją sposoby uznania kogoś bez konieczności kupowania czegokolwiek. Otrzymane kartki świąteczne, zdjęcia, wiadomości także świadczą o tym, że jesteśmy obecni w myślach innych i jesteśmy dla nich wystarczająco ważni, skoro informują nas co u nich słychać.

Różne zaproszenia jak np. na spotkanie czy domówkę są także świetną alternatywną by podzielić atmosferę świąt bez kupowania prezentów.

?Myślę, że punkt ciężkości powinien pozostać na tym, czym naprawdę są święta, a nie na ich komercyjnym aspekcie? ? podsumowuje Silvernail. Prezenty nie musza być wartościowe, by sprawić, że wszyscy poczują się dobrze.

Źródło: source.southuniversity.edu/, opracowanie Wyszukiwarka Prezentów https://jakiprezent.pl/

Artykuły podobne