W ramach prowadzonej przez firmę strategii marketingowej można posługiwać się gadżetami czy upominkami reklamowymi. Wręcza się je klientom, kontrahentom czy partnerom biznesowym, głównie w celu budowania pozytywnego wizerunku lub wzmocnienia dobrego obrazu marki w świadomości klientów. Czy rzeczywiście gadżety reklamowe spełniają takie założenia czy też są zbędnymi gadżetami w szufladach konsumentów?
Dobór gadżetu do potrzeb i oczekiwań odbiorców
Firma decydując się na inwestycję w gadżety reklamowe nie może wybrać dowolnych upominków, które opatrzy własnym logo, a następnie będzie wręczać je klientom. Upominki reklamowe powinny być dobrane pod kątem potrzeb, oczekiwań odbiorców, ale i celów komunikacyjnych, jakie chce osiągnąć dane przedsiębiorstwo.
Gadżety reklamowe pozwalają:
- zwiększyć rozpoznawalność marki,
- stymulować pozytywnie poziom sprzedaży,
- podtrzymywać pozytywne relacje z dotychczasowymi klientami,
- kształtować dobry wizerunek marki w świadomości odbiorców,
- wzmacniać lojalność klientów i partnerów biznesowych wobec firmy.
W pierwszej kolejności wykorzystanie w praktyce prowadzenia działań marketingowych firmy gadżetów reklamowych, powinno wynikać z zakładanych celów firmy, zwłaszcza w zakresie komunikacji firmy z otoczeniem. Gadżet powinien mieć pozytywną wymowę – mieć dobrą jakość i być użyteczny dla osoby obdarowanej nim. W odwrotnej sytuacji – kiepskiej jakości gadżet może powodować transfer negatywnych emocji od klienta w kierunku wizerunku firmy.
?Wręczając klientowi tandetny długopis z logo swojej firmy, przedsiębiorca może odnieść jedynie odwrotne skutki marketingowe. Negatywna opinia o psującym się długopisie, zostanie przez konsumenta przeniesiona na produkty czy usługi danej marki.? – przypomina właściciel agencji AdForce z Wrocławia, specjalizującej się w produkcji gadżetów reklamowych wysokiej klasy dla swoich klientów.
Reguła wzajemności
Zastosowane przez firmę gadżety reklamowe mają odnieść określone, pozytywne skutki. Są więc zamierzonym działaniem, bazującą na regule wzajemności. Reguła ta wykorzystuje element wzajemnego zobowiązania i zapewnienia trwałości pozytywnych relacji z otoczeniem. Klient uzyskując gadżet reklamowy czuje się zobowiązany emocjonalnie do tego, aby ponowie w przyszłości wybrać daną markę. Znajduje tu zastosowanie zasada stworzona przez francuskiego pisarza Érica-Emmanuela Schmitta: ?Prezenty to taka sama waluta jak każda inna?. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest to całkowicie prawdziwe.
Efekt ekspozycji
Upominki reklamowe, z widocznym logo firmy są elementem efektu ekspozycji, ponieważ klient mający na co dzień styczność z takim logo, zapisuje w mózgu pozytywne informacje o nim. Jeśli otrzymał on pendrive z logo firmy komputerowej, to chcąc kupić nowego laptopa lub tablet, więcej niż prawdopodobne jest, że swoje kroki skieruje do tej samej firmy. Będzie bowiem przychylniej nastawiony do jej oferty i będzie chciał ją sprawdzić.
Tekst powstał przy współpracy z http://www.adforce.pl.