Ciepłe dni zbliżają się coraz bardziej. Oznacza to, że nie długo wyciągniemy swoje jednoślady i będziemy chcieli zacząć nasze podróże i przygody rowerowe. Jednak zanim wsiądziemy na rower, powinniśmy go sprawdzić jego przygotowanie pod kątem technicznym, czyli przeprowadzić krótki przegląd.
Aby dokonać przeglądu potrzebne będzie miejsce i – jeśli coś trzeba będzie poprawić – trochę narzędzi (pompka, klucz do szprych…). Przydatna może być też pomoc drugiej osoby, która będzie trzymać rower w górze, kiedy przyjdzie czas na przegląd funkcjonowania poszczególnych części mechanizmu. Należy zacząć od zakręcenia przednim a później tylnym kołem. Kiedy będzie się obracać, trzeba obserwować, czy dzieje się to równo. Jeśli nie, sprawdź czy jest dobrze dokręcone, czy nie ma szpary przy piaście. Jeśli jest – dokręć. Następnie należy obserwować czy hamulce nie trą o obręcz lub oponę. Jeśli tak, trzeba je wyregulować lub poprawić ułożenie koła.
Następnie sprawdza się kilka szprych i patrzy, czy nie są poluzowane. Jeśli są, należy użyć klucza do szprych by je napiąć. Jedna czy dwie poluzowane szprychy mogą wyglądać niewinnie, ale w krytycznym momencie mogą doprowadzić do pęknięcia innej szprychy, co w efekcie uniemożliwi jazdę. Kolejno należy sprawdzić opony czy bieżnik nie jest bardzo starty, czy nie ma w nich dziur i czy guma nie jest sparciała lub popękana. Jazda na zużytych oponach prowadzi do pęknięcie dętki, co jest bardzo irytujące i dosyć kosztowne. Lepiej więc od razu wymienić opony na nowe. Jeśli z oponami wszystko jest w porządku, należy dopompować koła oraz sprawdzić, czy wentyl jest ustawiony prosto bo jeśli nie, to znaczy, że dętka jest źle ułożona w oponie.
Kolejnym etapem są hamulce. Sprawdź, jak mocno da się je zacisnąć. Klocki reagują dopiero gdy pociągniesz dźwignie prawie do samej kierownicy, musisz wyregulować hamulce. Następnie obejrzyj linki hamulcowe i sprawdź, czy nie są zardzewiałe. Obejrzyj klocki i sprawdź, czy nie trą o oponę (powinny dotykać obręczy) i czy nie są zbyt zużyte (zużycie to jedna z przyczyn piszczenia hamulców, inną jest brudna obręcz koła). Kolejno zajmujemy się przerzutkami. Na tym etapie przydatna jest pomoc drugiej osoby – jedna osoba trzyma rower w górze, druga zmienia biegi i sprawdza, czy łatwo wchodzą. Należy także sprawdzić czy linki nie są zardzewiałe lub uszkodzone. Jeśli dźwignia zmiany przerzutek nie klika i porusza się opornie, możesz zaaplikować trochę WD40.
Obejrzyj koniecznie łańcuch. Zaobserwować należy, czy nie wisi luźno i czy nie jest zardzewiały bo jeśli tak, musisz go wymienić, WD40 zadziała, jednak będzie to tylko naprawa chwilowa. Duże zużycie łańcucha często idzie w parze z zużyciem kasety (kół zębatych), więc warto przyjrzeć się również im. Jeśli zmienisz łańcuch, a koła zębate będą zniszczone, przerzutki i tak nie będą sprawne. Nasmarować trzeba łańcuch, a nadmiar smaru wytrzeć szmatką. Sprawdź przerzutkę – powinno dać się ją trochę poruszać, ale bez przesady.
Na koniec jeszcze tylko korba pedałów ? trzeba ją złapać od góry za jeden i drugi pedał i sprawdź, czy nie poruszają się na boki. Podstawowy przegląd zakończony – jeśli wszystko jest w porządku, z wizytą w warsztacie rowerowym możesz jeszcze zaczekać i cieszyć się jazdą po świeżym powietrzu.