Coco Chanel mówiła o modzie: “Moda – to co dziś ładne, ale za kilka lat będzie brzydkie. Sztuka – to co dziś brzydkie, ale za kilka lat będzie ładne”. Zwykło się mówić, że moda nieustannie wraca. Liczne znane marki udają się w długa wycieczkę po swojej historii by potwierdzić swoją tożsamość. Począwszy od starych plakatów reklamowych, które teraz stają modnym dodatkiem oldschoole’owego designu, po odkopywane stare edycje butów np. Puma. Firmy czerpią z dawnego wzornictwa by na nowo znaleźć swój styl. Styl vintage, nawet jeśli czasem ryzykuje stwierdzenie, że jest mało kreatywny, jest w modzie ponieważ jest potwierdzeniem wartości ponadczasowych, wpisanych nijako w DNA marek. Przykładem tego jest także Fiat, który zbija kokosy na reedycji dawnego Fiata 500. Historia jest lokomotywą, która ciągnie za sobą wagony nowości ? tak wszechobecny vintage ocenia Frank Tapiro francuski specjalista w zakresie reklamy.
Dlaczego tak chętnie sięgamy po retro?
W okresie kryzysu występuje potrzeba schronienia się w sprawdzonych motywach. Już jakiś czas temu starsze wzornictwo przekroczyło granice mody codziennej podbijając chociażby sektor samochodowy czy meblarski. Sukces retro tłumaczyć należy przede wszystkim tym, że konsumenci są pamiętliwi i w czasach kryzysu chętniej odwołują się do rzeczy i marek niegdyś już sprawdzonych. Dodatkowo takich, które kojarzą się z bezpieczeństwem i stabilizacją, jak np. replik z czasów PRL,czyli do przedmiotów, których główną cechą było, to, że w podobnej formie obecne były w niemalże każdym domu. Inwazja vintage, o ile już tam nie nadeszła, ma dotrzeć teraz do sektora elektroniki i hi-fi. Powodem tego jest fakt, że wraz z cyfryzacją dźwięk stracił na jakości. Co bardziej wtajemniczeni w tę dziedzinę przejawiają zainteresowanie fachowcami, którzy wychodzą naprzeciw temu problemowi. Właśnie dlatego firma Elipson zaryzykowała wypuszczenie na rynek nowej edycji swojego legendarnego głośnika BS 50 łącząc dawny wygląd z nowoczesnymi materiałami. Efekt, wart obecnie ok. 9000 zł jest taki:
Także giełdy staroci przeżywają swój renesans. Poniżej reportaż z paryskiej giełdy retro rzeczy.
###NEWS_VIDEO_1###
Źródło : leparisien.fr