Dacia była znana, jako najmniej skomplikowane auto na świecie. Ten rumuński cud techniki można było naprawić przy pomocy młotka i płaskiego śrubokręta. Chodziła jak marzenie. Wszystko płynnie, elegancko. Co prawda nie był to demon prędkości, ale blacha była w miarę trwała, z okazjonalnymi oznakami korozji.
Renault postanowiło zainwestować i parę lat temu odświeżyło markę. Pomysł był wtórny, ale sprawdzony. Na chińską modłę, na oryginalnych podzespołach zmontowano niskim kosztem ekonomiczny samochód rodzinny.
Z założenia miał być raczej z tych małych – miejski. Też i tani, dla ludzi starszych lub młodych kierowców. Ekonomiczny, tani w eksploatacji i funkcjonalny. Na początek z fabryk wyszła Dacia Logan, później gamę aut poszerzono o nowe modele. W 2008 roku była to Dacia Sandero, dwa lata temu crossover Dacia Duster. Nowe kosztują od 40 tysięcy, używane około połowę tej ceny.
Nie sposób wyrokować o jakości auta zaraz po jego pierwszych egzemplarzach. Parę lat minęło i na dzień dzisiejszy można już ze spokojnym sumieniem powiedzieć, że Dacia (czy w sumie Renault) odwaliła kawał dobrej roboty. Większość oficjalnych testów niezawodności/popularności określa ją mniej więcej w środku/dole stawki. Dużo cieplej wypowiadają się o niej użytkownicy. Według rankingu autocentrum.pl Dacię Logan poleca aż 87% kierowców. Ma też wysoki współczynnik ogólnej oceny – 4.16. Co ciekawe, równie ciepło o marce myślą Niemcy. Ranking J.D. Power, badający satysfakcję kierowców umieszcza Dacię na drugim miejscu – zaraz obok BMW!
Zatem – czy jest niezawodny? Całkowicie pewnie nie, ale eksploatacja nie nastręcza trudności. Części są tanie, a pomimo zaawansowania technologicznego – porównując do starej Dacii – naprawą zajmie się każdy mechanik. Silnik małolitrażowe, poza benzyniakami nie paliwożerne.
Z czystym sumieniem polecam. Jak już wspomniałem Dacia w każdym niemal wydaniu idealna jest dla statecznego ojca rodziny – z odchowanymi już pociechami. Odnajdzie się za jej sterami niedoświadczony kierowca, a i głowę świeżo założonej rodziny usatysfakcjonuje przemyślane wnętrze większych modeli. Na kieszeń każdego Polaka.